Gdynia
Data realizacji: 2013
Wyposażenie Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni odbywało się w trzech etapach i dotyczyło Sali Kameralnej oraz Głównej.
Teatr Muzyczny w Gdyni działa od 1958 roku. Dla naszej firmy jest to instytucja szczególna, ponieważ z nią związane są początki działalności P.S.TEATR. W 1970 roku wybrano projekt architektoniczny teatru autorstwa inż. arch. Daniela Olędzkiego i prof. arch. Józefa Chmiela. Budowę teatru rozpoczęto w 1971 roku, lecz wówczas pojawił się problem z podwykonawcą odpowiedzialnym za projekty technologiczne. Wobec tych okoliczności inż. Jerzy Gumiński zorganizował wraz z autorami projektu architektonicznego – prof. arch. Józefem Chmielem oraz inż. arch. Danielem Olędzkim własny Specjalistyczny Zespół Projektowy. Do zespołu zaproszono także wybitnych specjalistów – dr. inż. Witolda Straszewicza, inż. Wilhelma Staszewskiego oraz inż. Wiesława Kindermana. W tym gronie rozpoczęto prace nad nowymi projektami, w których udało się zrealizować innowacyjne jak na tamte czasy rozwiązania. Budowa Teatru Muzycznego zakończyła się w roku 1979, a sam teatr szybko stał się jedną z najważniejszych i najpopularniejszych instytucji kulturalnych w Trójmieście.
Zespół P.S.TEATR brał również udział w rozpoczętej w 2010 roku przebudowie i modernizacji obiektu. Autorem projektu rozbudowy był prof. arch. Józef Chmiel, autorem projektu technologii – inż. Jerzy Gumiński, kierownikiem budowy oraz autorem projektu oświetlenia technologicznego i napędów – inż. Tomasz Zaborowski, a autorem projektu mechaniki scenicznej – inż. Małgorzata Bober. W ramach modernizacji wybudowano między innymi od podstaw Nową Scenę oraz powiększono widownię Dużej Sceny. Dzięki temu jest to obecnie największy teatr muzyczny
w Polsce. Jego widownie mogą łącznie pomieścić niemal 1600 osób (Duża Scena – 1070, Nowa Scena – 360 i Sala Kameralna – 150).
W ramach umowy na kompleksowe wyposażenie technologiczne scen w Sali Kameralnej oraz Sali Głównej P.S. TEATR wyposażyło je w 62 ruchome głowy firm Vari*Lite (VL 3500Q Spot i VLX) i DTS (XR 3000 i NICK), 60 reflektorów LED PL3 firmy Philips Selecon, 120 reflektorów profilowych Selecon (SPX) i Spotlight (Evolution), 24 aparaty konwencjonalne, a także 8 reflektorów prowadzących Spotlight Vedette. Uzupełnieniem wyposażenia jest projektor wizyjny o mocy 15 000 ansi lumenów. System oświetlenia technologicznego wspierany przez zespół cyfrowych regulatorów napięcia dla przeszło dwustu obwodów oparty na urządzeniach ETC Sensor umożliwia realizację najbardziej wymagających przedstawień.
System sterowania oświetleniem widowni i obwodów nieregulowanych Dużej i Nowej Sceny oraz foyer oparto na nowoczesnym systemie HDL BUS Pro, pozwalającym na sterowanie w sposób zautomatyzowany każdym obwodem osobno oraz grupowo według zaprogramowanych schematów z wielu punktów dostępowych. Do sterowania oświetleniem halogenowym widowni i dekoracyjnym LED system HDL wykorzystuje sygnał DMX.
Scena główna Teatru Muzycznego w Gdyni została wyposażona w zapadnię proscenium z napędem Spiralift wraz z opuszczaną balustradą trójdzielną. Nad widownią i w strefie prosceniowej zainstalowano łącznie 13 sztankietów z napędem elektrycznym, nad sceną zaś 11 nowych sztankietów z napędem elektrycznym oraz zmodernizowano 30 sztankietów z napędem ręcznym i wymieniono napędy dla dwóch scen obrotowych.
Nowa Scena Teatru Muzycznego została wyposażona w innowacyjny system urządzeń mechanicznych, którego głównymi elementami jest 15 elektrycznych wciągarek punktowych, zamontowanych na sterowanych komputerowo suwnicach, umożliwiających ustawienie każdej wciągarki w dowolnym miejscu Sceny i widowni. Dodatkowo zamontowano 5 sztankietów (dwa oświetleniowe oraz trzy na proscenium) oraz 8 wciągarek łańcuchowych Trabes DIVO.
System napędów oparto na sterownikach mikroprocesorowych. Wszystkie urządzenia są sterowane z komputerowego pulpitu sterującego (wyposażonego w 15-calowy ekran dotykowy), który umożliwia precyzyjne określenie parametrów ruchu urządzeń: prędkości, pozycjonowania, drogi hamowania, synchronizacji z poszczególnymi napędami, czy obserwacji stanu wszystkich napędów.