Modernizacja Bieszczadzkiego Domu Kultury w Lesku

31 października firma PS Teatr będzie nieczynna
27 października 2022
Targi Integrated Systems Europe 2023
7 marca 2023

Dzięki zaangażowaniu i doświadczeniu firmy PS TEATR zmodernizowana została sala widowiskowa kolejnego w historii firmy Domu Kultury. Otwarty w roku 1931 budynek ówczesnej Szkoły Żeńskiej „Sokół” posiadał dużą salę widowiskową ze sceną, dwiema garderobami a także magazyn teatralny. Oświetlenie sceny zapewniały zamocowane do sufitu lampy elektryczne oraz kinkiety. Dodatkowo na wyposażeniu  sali były także dwa ruchome reflektory. Po otwarciu siedziba leskiego „Sokoła” była centrum życia kulturalnego miasta. Burzliwe dzieje historyczne oszczędziły budynek, który przetrwał do dnia dzisiejszego, jednak wyposażenie sceniczne oraz sama sala widowiskowa, jak i cały budynek wymagał modernizacji i remontu w celu dostosowania go wymogów  XXI w. W roku 2021 rozpoczął się remont i modernizacja obiektu pod nazwą „Przebudowa Bieszczadzkiego Domu Kultury w Lesku oraz wykonanie prac konserwatorskich przy budynku synagogi w Lesku”. Zakres prac obejmował m.in.: przebudowę sali widowiskowej na salę widowiskowo-kinową i poprawę jej funkcjonalności, zakup wyposażenia tej sali – w tym oświetlenia technologicznego, systemu kinowego, nagłośnienia, multimediów, regeneracja mechaniki scenicznej, wymiana okotarowania oraz nowoczesne w pełni dimerowane oświetlenie widowni. Dodatkowo w ramach prac budowlanych wykonano pochylnie zewnętrzną i transporter schodowy dla obsługi osób niepełnosprawnych oraz prace konserwatorskie i zabezpieczające w zabytkowym budynku leskiej Synagogi (powstrzymanie procesu zawilgocenia murów i degradacji tynków). Projekt realizowany był w ramach działania 4.4 Kultura Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

Postęp technologiczny i jego upowszechnienie narzuca konieczność posiadania w liczącym się obiekcie rozwiązań wymaganych zarówno przez zespoły artystyczne, wszelkiego rodzaju systemy prezentacji i konferencji  oraz spełniające oczekiwania widzów czy gości. We wszystkich projektowanych obecnie miejscach  muszą znaleźć się nowoczesne urządzenia oparte na technologii LED. Ruchome efekty świetlne weszły do stałego repertuaru wszelkiego rodzaju imprez, a sposób wydobywania barw i realizacji efektów wymaga użycia innych urządzeń niż jeszcze kilka lat temu.

Charakter obiektu wymusza zmienną aranżacja sceny i widowni, w zależności od aktualnych potrzeb. Założeniem systemu technologii scenicznej jest możliwość wykonania multimedialnych dekoracji, oświetlenia, nagłośnienia i wykonania inscenizacji zarówno dla wszystkich przewidywanych tam wydarzeń artystycznych, ale także potrzeba zapewnienia właściwego oświetlenia, nagłośnienia i wsparcia multimedialnego podczas konferencji, prezentacji oraz innych zadań. Dlatego obiekt  wyposażono w urządzenia dzięki którym będzie możliwe wzbogacenie możliwości inscenizacyjnych, ułatwienie obsługi oraz dostosowanie do aktualnie obowiązujących przepisów.

W ramach realizacji z zakresu technologii scenicznych wykonano:

  • Oświetlenie technologiczne obejmujące:
    • 50 obwodów nieregulowanych o mocy 3kW każdy
    • 1 obwód zasilający 32A / 3F na scenie.
    • Dostawę cyfrowej konsoli sterującej oświetleniem technologicznym Chamsys MQ50
    • Zestaw aparatów oświetleniowych przodujących na rynku producentów jak: Profilo LED 200FC; ETC Source Four zoom, Elation Uni Pak II, Elation JKL Fresnel 6WW, CLF ODIN , Elation SFX, ACME AECO 5, Elation Proton 3K, oraz wytwornicę dymu HAZE.
    • Multimedialny system oświetlenia technologicznego składający się z projektora Panasonic PT-MZ880, mobilnym ekranem STUMP a także mikserem wideo RGBlink M2 wraz całym koniecznym osprzętem.
  • System nagłośnienia

Dostarczono i uruchomiono

–             Szerokopasmowe zestawy głośnikowe frontowe,
–             Niskotonowe zestawy głośnikowe frontowe,
–             Komplet scenicznych monitorów odsłuchowych,
–             Konsoleta foniczna frontowa wraz z przetwornikami A/D/A,
–             Komplet peryferii – mikrofony przewodowe i zestawy bezprzewodowe, odtwarzacze audio, symetryzatory, statywy oraz okablowanie mobilne,
–             Urządzenie sterujące i nadzorujące pracę systemu nagłośnienia – laptop,
–             Komplet urządzeń sieciowych – przełączniki sieciowe, routery i punkty dostępowe WI-FI.
–             Procesor kinowego dźwięku przestrzennego

  • Regeneracja i uzupełnienie mechaniki scenicznej

W ramach  prac zregenerowano lub wymieniono wszystkie istniejące elementy mechaniki scenicznej z napędem ręcznym, 3 mechanizmu kurtynowe z napędem ręcznym, 8 mechanizmów obrotowych kulis , a także zamontowano 2 nowe relingi oświetleniowe nad widownią, dodatkowy reling na balkonie widowni oraz 2 wieże oświetleniowe widowni.

  • Wymiana okotarowania

Dostarczono nowy system okotarowania składający się z 3 dwudzielnych kurtyn (Kurtyna główna + 2 kurtyny horyzontowe),

8 sztuk kulis, 4 paludamentów  wykonanych z materiału trudnopalnego typu plusz w kolorze czarnym  o gramaturze 400g/m2

  • System kinowy

Wykonano system kinowy w oparciu o najnowocześniejsze dostępne obecnie na rynku rozwiązaniem technologiczne, tj. projektor cyfrowy z układem tworzącym obraz w technologii DLP. Urządzenie pracujące w tej technologii wyposażone jest w specjalistyczne podzespoły tworzące obraz – 3 x DMD (Digital Micromirror Device). Kolejnym z elementów jest serwer cyfrowych treści filmowych, pozwalający na odtwarzanie plików zakodowanych w standardzie DCP (Digital Cinema Package) oraz obsługę kluczy kodowych KDM (Key Delivery Message). Opisywane powyżej urządzenia umożliwią wyświetlenie na białym ekranie kinowym obrazu o podstawie 6 m w kinowym standardzie wysokiej rozdzielczości 2K (2048 x 1080 pikseli), z możliwością projekcji filmów szybkoklatkowych –  HFR (High Frame Rate).

  • Oświetlenie podstawowe (ogólne) widowni

Do oświetlenia widowni sali zastosowano  dimerowane  źródła światła LED, przy czym z uwagi na funkcjonalność oraz kompatybilność zamontowanych systemów oświetlenia jest zachowana możliwość przejęcia pełnego sterowania całym systemem oświetlenia ogólnego w sali przez operatora oświetlenia w podczas przedstawień czy prezentacji. Operator oświetlenia posiada całkowitą kontrolę nad oświetleniem sali wraz z możliwością zablokowania wyłączników oświetlenia umieszczonych przy drzwiach wejściowych sali czasie trwania imprezy. Ponadto, operator pracujący w sali koncertowej  ma możliwość sterowania oświetleniem poprzez sygnał DMX generowany z konsoli sterującej oświetlenia technologicznego. Takie rozwiązanie gwarantuje poprawne scalenie oświetlenia ogólnego i technologicznego oraz zapobiega niekontrolowanemu uruchomieniu nieplanowanego światła podczas realizacji zadań. Ponadto oświetlenie ogólne zapewniać płynne rozjaśnianie i ściemnianie i w pełnym zakresie 0%÷100%÷0%, bez efektów migotania i gwałtownego zapalenia i zgaśnięcia lamp. Uzyskany poziom natężenia światła na widowni zapewnia także możliwość prowadzenia w sali wszelkiego rodzaju konferencji czy eventów.

Fundusze Europejskie