Bielsko-Biała
Data realizacji: 2021
Cavatina Hall to wielofunkcyjny kompleks, położony w sercu Bielska-Białej, który łączy nowoczesną powierzchnię biurową wraz z funkcją kulturalną. Zrealizowany został z inicjatywy prywatnego inwestora – firmy Cavatina Holding i oddany do użytku pod koniec 2021 roku. Wnętrze charakterystycznej szklanej kopuły skrywa przede wszystkim Salę Koncertową, wyposażoną w najnowsze rozwiązania technologiczne, pozwalające na organizację koncertów światowej klasy artystów i orkiestr symfonicznych, a także kongresów i konferencji dla 1000 osób. W budynku zlokalizowano również profesjonalne studio nagrań oraz salę kameralną z widownią na 100 osób.
Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR było odpowiedzialne za kompleksowy projekt i wykonanie technologii scenicznej w zakresie oświetlenia, mechaniki scenicznej i kinotechniki.
Wykonano kompletną instalację zasilająco-sterowniczą technologii oświetlenia scenicznego. W ramach systemu dystrybucji zasilania obiekt wyposażono m.in. w zaawansowany system regulatorów napięcia – ETC Sensor 3 (278 obwodów o mocy 3kW i konfigurowalnych trybach pracy). Przekazywanie zasilania oraz sygnałów do ruchomych mostów oświetleniowych odbywa się za pomocą specjalistycznych zwijaczy kablowych.
Dostarczono i zainstalowano ponad 250 urządzeń oświetleniowych m.in. 60szt. konwencjonalnych ETC PAR MCM 750W i 24szt. LDR Nota PC 1200+ w ramach systemu oświetlenia orkiestry, a także 36szt. reflektorów profilowych ETC Source Four LED Zoom z optyką 15°-30° oraz 25°-50°, 6szt. SPOTLIGHT Profil LED RGBW 450 z optyką 8°-19°, 18szt. reflektorów typu PC – SPOTLIGHT PC LED 450WW czy też 2szt. followspotów SPOTLIGHT VEDETTE LED450 RGBW.
Możliwości inscenizacyjne znacząco zwiększają niezawodne ruchome głowice firmy Vari-Lite – 24szt. VL1100LED, 12szt. VLZ Profile oraz 18szt. VLZ Wash, firmy ACME – 6szt. ACME Energy Hybrid oraz firmy DTS – 8szt. DTS Core.
Park oświetleniowy wyposażono także w cały szereg sprawdzonych reflektorów efektowych – 10szt. naświetlaczy liniowych DTS Katana ze zmotoryzowanym ruchem osi TILT, 6szt. opraw dekoracyjnych Portman P1 RETRO i 12szt. naświetlaczy architektonicznych CLF ARES. Dostarczono również wytwornicę mgły HAZEBASE Hazer PRO i wytwornicę ciężkiego dymu Martin JEM Glaciator.
Dystrybucja sygnału sterowania, poza standardowym systemem DMX, została oparta równolegle na sieci LAN (protokoły Art-NET/sACN). Dodatkowe mobilne konwertery DMX/ETHERNET – 3 sztuki ChamSys SnakeSys B4 oraz 12 sztuk ETC Two-Port Gateway Mk2, umożliwiają lokalny rozdział sygnału,
a system bezprzewodowej transmisji – City Theatrical SHOW BABY 6 pozwala na przesłanie sygnału DMX drogą radiową.
W celu organizacji koncertów również na patio znajdującym się na dachu Sali Koncertowej dostarczono odrębny zestaw oświetlenia mobilnego, składający się m.in. kompaktowej konsoli ChamSys Quick20
i 22szt. reflektorów Elation ARENA Par Zoom.
Intuicyjne i szybkie sterowanie tak bogatym parkiem oświetleniowym w Sali Koncertowej realizowane jest poprzez flagową konsoletę firmy ChamSys – MagicQ MQ500M Stadium (do 256 linii DMX prosto z konsoli) wraz w dedykowanym Wingiem, bezprzewodowym sterowaniem z poziomu tabletu oraz systemem backup’u, gwarantującym pełną redundancję.
Zaimplementowany w Sali Koncertowej innowacyjny system trackingu personalnego pozwala na precyzyjne śledzenie światłem artystów lub obiektów na scenie w czasie rzeczywistym.
Do sterowania oświetleniem podstawowym widowni oraz obwodami roboczymi, zastosowano system HDL BUS Pro, w skład którego wchodzi m.in. zestaw modułów stycznikowych w tyrystorowni, 10szt. paneli ściennych przy wyjściach z Sali oraz dotykowy panel PPO w kabinie oświetlenia, który pozwala dodatkowo zablokować pozostałe panele.
Z zakresu mechaniki scenicznej dolnej PS TEATR było odpowiedzialne za projekt i dostawę systemu trzech zapadni scenicznych – kolejno o skoku 40, 80 i 120cm – służących do zmiany płaskiej powierzchni podłogi sceny w układ schodkowy. W skład każdej zapadni wchodzi 5 zespołów napędowych, złożonych
z kanadyjskich podnośników typu SPIRALIFT, silników z podwójnymi hamulcami, enkoderów i wyłączników krańcowych. Należy podkreślić, że zespoły napędowe każdej z zapadni nie są połączone wspólnym wałem, lecz są synchronizowane elektronicznie. Sterowanie odbywa się przy pomocy dotykowego panelu, a nad całością czuwa skomplikowany system bezpieczeństwa.
W zakresie mechaniki scenicznej górnej zaprojektowano i wykonano 7 mostów oświetleniowych, 5 mostów głośnikowych, most ekranowy i 10 sztuk sztankietów stałych głośnikowych. Dodatkowo pod stropem technicznym rozmieszczono 18szt. wciągarek łańcuchowych o obciążeniu użytkowym 500kg. Sterowanie całością odbywa się za pomocą dedykowanego systemu z pulpitem dotykowym.
W ramach mechaniki dostarczono także modularny system podwieszania/wielopoziomowego stawiania aparatów oświetleniowych firmy MILOS, złożony z 70 modułów typu „H” i „T” oraz 20 płyt podłogowych, a dachową przestrzeń koncertową wyposażono w kompletny, rozbudowany system przestrzennej konstrukcji aluminiowej typu Quadro290.
W ramach technologii kinotechniki i multimediów wykonano system wielkoformatowej projekcji obrazu wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Zastosowano rozwiązania techniczne bazujące na najnowszych standardach w dziedzinie kinotechniki, pozwalające na organizację profesjonalnych projekcji filmowych (w tym premierowych), zgodnie z wytycznymi światowej organizacji DCI. Kluczowymi elementami systemu są: zespół ekranowy prod. Gerriets z rozwijanym płótnem projekcyjnym o wym. 12×8,5m, laserowy projektor kinowy BARCO o jasności 35000lm, z układem tworzącym obraz w technologii DLP 1,38” 4K, serwer kinowych treści filmowych oraz procesor kinowego dźwięku przestrzennego.
Za projekt technologii scenicznych z ramienia Przedsiębiorstwa Specjalistycznego TEATR odpowiedzialni byli inż. Tomasz Zaborowski oraz inż. Paweł Ziomecki.
Sala Koncertowa Cavatina Hall zapewniająca idealne warunki akustyczne i dysponująca najwyższej klasy zapleczem technologicznym stała się niekwestionowaną dumą Stolicy Podbeskidzia.