Wrocław
Data realizacji: 2015
Długo oczekiwane otwarcie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu nastąpiło 4 września 2015 roku. Budynek zaprojektowany został przez Pracownię Architektury Kuryłowicz & Associates. Jednym z pomysłodawców utworzenia Narodowego Forum Muzyki jest Pan Andrzej Kosendiak, Dyrektor naczelny Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Jako pełnomocnik Prezydenta Wrocławia koordynował projekt budowy NFM. Generalnym wykonawcą projektu było konsorcjum firm PB Inter-System i Elektromontaż Rzeszów SA, zaś inwestorem gmina Wrocław.
Narodowe Forum Muzyki mieszczące się przy wrocławskim placu Wolności to obiekt o powierzchni całkowitej 25 000 m2 i kubaturze 400 000 m3. Wewnątrz znajduje się główna sala koncertowa, gotowa pomieścić 1800 widzów, trzy mniejsze sale kameralne z widownią na od 250 do 450 osób, sale prób, pomieszczenia konferencyjno-biurowe, studio nagrań, biblioteka oraz przestrzeń wystawiennicza, a także parking podziemny.
Idealną akustykę zapewniają innowacyjne rozwiązania – każda z sal posiada podwójne ściany, które izolują od wibracji oraz zakłóceń z zewnątrz. Dzięki temu w tym samym czasie będą mogły odbyć się
4 koncerty na najwyższym poziomie głośności bez żadnych zakłóceń. Jest to obiekt
o najnowocześniejszych założeniach architektonicznych i światowym standardzie.
Narodowe Forum Muzyki jest siedzibą licznych zespołów: Orkiestry i Chóru Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Lutosławski Quartet Wrocław oraz festiwali: Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Leo Festiwal, Forum Musicum, Jazztopad.
Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR było odpowiedzialne za projekt, dostawę i montaż urządzeń oświetlenia technologicznego, urządzeń mechaniki scenicznej, systemu sterownia urządzeń mechanicznych oraz systemu kurtyn akustycznych, a także system sterowania oświetleniem widowni.
Firma Artec Consultants Inc z Nowego Jorku opracowała projekt koncepcyjny wraz z wytycznymi dotyczącymi funkcjonalności, liczby i rodzaju pomieszczeń oraz wyposażenia wraz z pełną specyfikacją urządzeń. Na tej podstawie firma P.S. TEATR wykonała dokumentację wykonawczą i w jej wyniku zostały wybrane i dostarczone urządzenia. Inżynierem kontraktu była międzynarodowa firma ARUP.
Sercem Narodowego Forum Muzyki jest Główna Sala Koncertowa, która jest w stanie pomieścić łącznie 1800 widzów – 900 na parterze oraz pozostałe 900 na trzech balkonach. Nad balkonami znajduje się jeszcze kondygnacja techniczna, na której zamontowane zostały wciągarki do paneli akustycznych (canopy), wciągarki do banerów, sztankietów oświetleniowych i koszy głośnikowych oraz 24 sztuki mobilnych wciągarek łańcuchowych
Sala Główna to skomplikowany system akustyczny, umożliwiający dostosowanie sali do różnego typu przedsięwzięć. 22 panele akustyczne zamontowane na stalowych linach pod sufitem mogą być dowolnie opuszczane i podnoszone zmieniając akustykę w Sali. Dodatkowo zmienną akustykę Sali zapewniają 34 dwutonowe betonowe wrota do komór akustycznych otwierane automatycznie przez specjalne siłowniki. Wrota mają zaprogramowane charakterystyczne pozycje dla realizacji różnych właściwości akustycznych sali, a rozbudowany system zabezpieczeń pozwala na
ich bezpieczne użytkowanie nawet w obecności widzów.
Główna Sala Koncertowa została wyposażona także w system czterdziestu kurtyn akustycznych okalających niemal całą widownię oraz zestaw kilkunastu banerów akustycznych. System kurtyn akustycznych pozwala zmieniać akustykę Sali w zależności od rodzaju spektaklu.
Scena w Głównej Sali Narodowego Forum Muzyki posiada 3 zapadnie sceniczne z napędem Spiralift wyposażone dodatkowo w wózki chóru i wózki krzeseł. Wszystkie urządzenia mechaniczne (panele, wrota, kurtyny, banery akustyczne) są sterowane z centralnego systemu napędów, dzięki czemu możliwa jest pełna synchronizacja ruchu wszystkich urządzeń. System bezpieczeństwa SIL3 umożliwia pracę tych urządzeń nawet podczas przedstawień czy koncertów. Kontrola układu mechaniki scenicznej wykonywana jest za pomocą systemu sterowania AIDA.
Narodowe Forum Muzyki jest wyposażone w rozbudowany park oświetleniowy składający się m.in. z 50 głowic VL 1100 TS ERS Philips Vari*Lite, 276 reflektorów ETC Source Four z różną optyką (5°, 14°, 36°, 50°, 15°-30°, 25°-50°), 100 reflektorów typu PAR ETC Source Four PAR EA, 54 reflektory Selecon RAMA 150 Fresnel, 40 naświetlaczy asymetrycznych AURORA oraz łącznie 6 reflektorów prowadzących marki Robert Juliat – modele Aramis i Foxie.
Dodatkowo firma TEATR wyposażyła Narodowe Forum Muzyki w kompletny zestaw oświetlenia reżyserskiego, które będzie wykorzystywane okresowo w zależności od potrzeb produkcji.
W skład oświetlenia efektowego wchodzi 12 głowic DTS MAX z systemem Free Pan Rotation, umożliwiającym nieograniczony ruch w panoramie, głowice Martin Professional: Mac Quantum Profile x 12, Mac Quantum Wash x 12, naświetlacze asymetryczne PL CYC 2 RGBW Selecon x 24, reflektory z soczewką Fresnela SELECON PL3 x 20, stroboskopy Showline SL Nitro 510 x 6, ruchome głowice Philips Vari*Lite: VL 3015 SPOT x 6, VLX x 12 oraz VL3515 SPOT x 12. Lista sprzętu służącego do chwilowych uzupełnień powstała w wyniku współpracy firmy P.S. TEATR i Filharmonii Wrocławskiej – użytkownika obiektu.
Sterowanie oświetleniem w salach Narodowego Forum Muzyki odbywa się za pomocą konsolet amerykańskiej firmy ETC przy wsparciu zestawu zdalnego sterowania NET3. W Sali Głównej za sterowanie odpowiada konsola EOS Titanium , zaś w pozostałych trzech – GIO 2 K.
Na terenie NFM zainstalowano łącznie 892 obwody regulowane SENSOR firmy ETC o skuteczności filtrowania 400µs i 132 obwody nieregulowane, kontrolowane przy pomocy modułów SENSOR ETC. Obiekt wyposażony jest także w zaawansowany system przesyłu sygnału sterującego oświetleniem, w którego skład wchodzi m.in. 135 dekoderów Artnet/DMX firmy Pathway. Dodatkowo sygnał DMX może być zdalnie transmitowany przez 6 nadajników i odbiorników SHOW NEO firmy City Theatrical.
System oświetlenia widowni oraz sterowania obwodów roboczych
i nieregulowanych oparty został na przemysłowych sterownikach PLC i został sprzęgnięty z systemem oświetlenia technologicznego tworząc jedno narzędzie do operowania światłem.
Część parku oświetleniowego została zamontowana na ośmiu mostach oświetleniowych wyposażonych w napęd elektromechaniczny.
W Głównej Sali Koncertowej urządzenia oświetleniowe są umieszczone także na stanowiskach pod balkonami wokół Sali. Łącznie do Narodowego Forum Muzyki firma P.S. TEATR dostarczyła ok. 520 reflektorów i naświetlaczy oraz 116 lamp typu ruchoma głowa.
Narodowe Forum Muzyki pomyślane zostało jako miejsce dla większości inicjatyw, idei i projektów artystycznych we Wrocławiu. Celem było stworzenie idealnych warunków zarówno dla koncertów muzyki klasycznej, jak
i rozrywkowych. Udało się to dzięki innowacyjnemu systemowi akustycznemu. Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu jest jednym z najnowocześniejszych obiektów na kulturalnej mapie Polski i Europy.